שאלות מעניינות בתאוריה של המוסיקה
שלום רב
שמי נתן גאמר ואני מוסיקאי מלחין ומבצע, קלידן ומעבד. אני מופיע באופן קבוע עם הזמרת המדהימה!!! עינת לוין. :hello: בנוסף אני מלמד תאוריה של המוסיקה, פיתוח שמיעה, סגנונות במוסיקה ויסודות האילתור, בירושלים בימי רביעי וחמישי וביתר הימים באיזור רמת הגולן. אשתדל לענות על שאלות בתחומים אלה או לפחות לתת כיווני מחשבה. תלמידים מוזמנים לפנות במייל : ngammer@012.net.il בברכה. |
מה, אין אף שאלה מעניינת?
חברה, תתקילו אותי. בברכה נתן |
יש לי שאלה שכבר נשאלה כאן באיזה ת'רד, והיא לא כל כך קשורה לנושאים שהזכרת, אבל אולי בכל זאת...
למה כל כלי מכוון לפי תו/סולם אחר? למה קרן דווקא בפה? קלרינט בסי במול? וכו'??? |
אני אשמח להסבר על מודוסים ועל השימוש שלהם
|
יש ת'רד שלם בנושא, הנה הקישור.
|
תשובה לגבי כיוון הכלים
שלום רב,
ראשית, אני מתנצל על העיקוב בתשובה. בכל פעם שניסיתי להיכנס לאתר - משום מה הוא היה לא פעיל. 1. מודוסים - המלצתי - לקרוא את הת'רד הקיים - אם יהיו שאלות נוספות לאחר מכן, אשמח לענות. 2. כיוון לא אחיד בכלים : הסיבה היא היסטורית ונובעת מכמה גורמים בו זמנית. עד סוף המאה ה - 19 ובמקומות מסויימים עד תחילת המאה ה - 20 לא היה כיוון מושווה בין הכלים. היו מפתחות רבים לכלים שונים ולמעשה הכלים כוונו לפי הסולמות. הכוונה היא שאם היצירה היתה כתובה בסולם מסויים - היו כלים שהכיוון שלהם היה מתאים לסולם. כך שלמעשה התווים נכתבו בסולם אחיד אבל כל כלי נשמע שונה. הסיבה היא טיפשית וברגע שנמצא שניתן לעשות כיוון מושווה לכלים, הפסיקו עם זה. אגב, קריאת פרטיטורה היה מקצוע קשה ביותר שכן המנצח נדרש לקרוא בו זמנית סולמות שונים ומפתחות שונים. הסיבה השנייה קשורה כנראה לשמיעה אבסולוטית ולאופן החיתוך של הצלילים העיליים ( OverTones ) בכל כלי. יש לי חבר מלחין שנשבע שצליל דו נשמע לו שונה בכל כלי. מה אוכל להגיד, מזל שיש לי שמיעה הרמונית... מקווה שעניתי, בכל מקרה, המלצתי לחפש באינטרנט לפי WoodWind Keys & Over Tones . נתן |
שאלה מעניית בתאוריה :
למה משתמשים ב 7 צלילים ו5 סימני היתק כשבפועל יש 12 צלילים בסולם הכרומאטי? ( רמז, לחפש את המושג, סולם דואו-דקה טוני, וההלחנות של שיינברג בסולם זה) |
אם השאלה היא (לדוגמא) 7 צלילים : דו רה מי פה סול לה סי
5 סימני היתק : דו# רה# פה# סול# לה# אז התשובה נורא פשוטה (כמו שהראתי) כוון שאין צורך במי# וסי# (בדוגמא הנ"ל), כוון שמי#=פה סי#=דו אני לא יודע אם אני מספיק ברור. |
אני אבהיר את השאלה :
למה יש 7 שמות של צלילים + סימני היתק כאשר בפועל יש 12 צלילים? אם אתה לא חושב במונחים של מז'ור או מינור אז יש לך למעשה 12 צלילים עצמאיים, אז למה לא לתת להם 12 שמות שונים? קיים ניסיון היסטורי לעשות זאת. (שיינברג ). |
על סולם דואו-דקה טוני שמעתי, ואני יודע שזוהי שיטה שמשתמשים בסולם בכל 12 הצלילים.
אבל למה יש רק 7 שמות של צלילים? לא יודע...דווקא יהיה מענין לדעת. |
כל הזמנים הם GMT +2. השעה כרגע היא 04:28 AM. |
מופעל על: vBulletin Version 3.7.4
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0
כל הזכויות שמורות ל Musictalk 2003-2007 כל יצירה הנכתבת בפורום זה ו/או בכל פורום אחר מעוגנת בחוק זכויות היוצרים, כמצוין בתקנון הפורומים ועל- פי חוק זכויות היוצרים. אין להשתמש בכל יצירה כתובה ללא אישור בעלי הזכויות. מערכת MusicTalk.co.il אינה אחראית ולא תישא בכל אחריות למסרים, ידיעות, פרסומים מכל מין וסוג שהוא, אופי הדיונים בפורומים ותוכנם, כולם או מקצתם, והאחריות בעניין זה תחול על המשתמש/ת מפרסם/מת המידע או ההודעה, ועליו/ה בלבד. המערכת לא תישא באחריות כלשהי לנזק, תקלה, אובדן וכיוצא בזה, אשר ייגרמו, אם ייגרמו, כתוצאה מפרסום כלשהו בפורומים או במידע שבהם, ובכלל זה שימוש. האחריות על השימוש במידע הנמסר בפורומים ותוצאותיו יחולו על המשתמש/ת ועליו/ה בלבד.