פורום כלי נגינה פיתוח קול | מוסיקה ישראלית | גיטרה חשמלית קלאסית אקוסטית בס | כתיבת שירים

פורום שיעורים קנייה ומכירה משחקים
חזור   פורום כלי נגינה פיתוח קול | מוסיקה ישראלית | גיטרה חשמלית קלאסית אקוסטית בס | כתיבת שירים > יצירה והלחנה > תאוריה 101

תאוריה 101 מה זה מודוסים או סולמות?על מה מדברים בכלל?


תגובה
 
הגדרות אשכול אפשרויות הצגת נושא
ישן 22-07-2004, 09:11 PM   #31 (permalink)
מנהל פורום הלחנה ותאוריה
 

תאריך הצטרפות: May 2004
מיקום: San-Francisco
הודעות: 779
הודה: 0
קיבל תודה 2 פעמים ב2 הודעות
מוניטין: 11 Einat & Natan נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל

הי דניאלה.

מה עניינים?

שמעתי שלוני מחפש מנהלי פורומים וסגנים. את מעוניינת להיות סגן מנהל פורום תאוריה?

יש לך את כל הידע הדרוש.

תכתבי מייל ללוני.

אני ממליץ בחום. :)
__________________

Einat & Natan Gammer
ngammer@gmail.com www.electroblonde.com
נתן - מפיק מוסיקאלי, מלחין, קלידן, מורה לתאוריה ומוסיקה.
עינת - זמרת מקצועית, מלחינה, מורה לפיתוח קול.
Einat & Natan is offline   הגב עם ציטוט

ישן 23-07-2004, 01:08 AM   #32 (permalink)
 
הסמל האישי שלDaniela
 

תאריך הצטרפות: May 2004
הודעות: 107
הודה: 0
קיבל תודה פעם אחת במודעה אחת
מוניטין: 11 Daniela נמצא בדרך המלך
וואלה תודה

אני אכתוב לו בהקדם...

מה חדש? צריכים לדבר, יש חדש גם אצלי;)
Daniela is offline   הגב עם ציטוט
ישן 24-07-2004, 06:00 PM   #33 (permalink)
משתמש מאוד פעיל
 
הסמל האישי שלTsviki
 

תאריך הצטרפות: May 2004
מיקום: נהריה
הודעות: 355
הודה: 0
קיבל תודה 0 פעמים ב0 הודעות
מוניטין: 11 Tsviki נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל

ציטוט:
פורסם במקור על ידי itayifergan
לי יש שאלה, כשיש במול כפול או דיאז כפול מה זה אומר? זה בעצם ביטול של הדיאז או הבימול?ואם כן אז למה משתמשים בזה ולא כותבים פשוט את הצליל?
עוד הערה סתם לידע כללי...

יש גם דיאז ובמול משולש ומרובע...
בבמול משולש נתקלתי פעם, לא זוכר איפה, בכלל זה נורא נדיר הדברים האלה, סתם מסבכים.
Tsviki is offline   הגב עם ציטוט
ישן 26-07-2004, 06:35 AM   #34 (permalink)
משתמש קבוע
 

תאריך הצטרפות: Jun 2004
מיקום: רחובות
הודעות: 1,444
הודה: 0
קיבל תודה 0 פעמים ב0 הודעות
מוניטין: 12 Tammy נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל

היי נתן,
יש לי גם שאלה.
נכון כתבת שבמקור יש 12 תווים ולא 7.
אז השאלה שלי היא כזו - מי קבע שיש רק 12 צלילים בעולם הצלילים? למה אין למשל 13 צלילים שונים? למה רק 12?
Tammy is offline   הגב עם ציטוט
ישן 26-07-2004, 12:25 PM   #35 (permalink)
משתמש מאוד פעיל
 
הסמל האישי שלTsviki
 

תאריך הצטרפות: May 2004
מיקום: נהריה
הודעות: 355
הודה: 0
קיבל תודה 0 פעמים ב0 הודעות
מוניטין: 11 Tsviki נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל

הכוונה ל12 השמות שיש לתוים בהם משתמשים בעולם המערבי...
Tsviki is offline   הגב עם ציטוט
ישן 26-07-2004, 12:52 PM   #36 (permalink)
מנהל פורום הלחנה ותאוריה
 

תאריך הצטרפות: May 2004
מיקום: San-Francisco
הודעות: 779
הודה: 0
קיבל תודה 2 פעמים ב2 הודעות
מוניטין: 11 Einat & Natan נמצא בדרך המלך
12 צלילים בעולם המערבי בלבד.

המרחק בין הצלילים נקבע למעשה ע"י טווח תדרים.

טכנית יש אין סוף צלילים אבל האוזן האנושית אינה יכולה להבחין בהבדלים.

במוסיקה המערבית החלוקה היא לחצאי טונים ולכן באוקטבה יש 12 צלילים ( 6 טונים ).
בסולם ערבי החלוקה היא לשלישוני טונים ולכן יש 18 צלילים
במוסיקה תימנית יש חלוקה גם ל רבעי טונים ולכן יש 24 צלילים.

בסולמות הודיים מסויימים יש שימוש גם ברבעי טון וגם בשלישוני טון ולכן טכנית יש להם 44 צלילים.

אנחנו לא יודעים להבחין בזה כי לא גדלנו על זה, אבל הם שומעים ויודעים לשיר מדוייק !!!!


נתן
__________________

Einat & Natan Gammer
ngammer@gmail.com www.electroblonde.com
נתן - מפיק מוסיקאלי, מלחין, קלידן, מורה לתאוריה ומוסיקה.
עינת - זמרת מקצועית, מלחינה, מורה לפיתוח קול.
Einat & Natan is offline   הגב עם ציטוט
ישן 27-07-2004, 02:57 PM   #37 (permalink)
משתמש חדש
 

תאריך הצטרפות: May 2004
הודעות: 10
הודה: 0
קיבל תודה 0 פעמים ב0 הודעות
מוניטין: 0 דודו מרקוביץ' נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל

אהלן נתן,
כמה הערות לדברים שרשמת:

* המונח שאתה מחפש הוא לא 'טווח' אלא 'רזולוציה'.
* הרזולוציה היא לא הסיבה לחלוקת האוקטבה ל- 12 -
אנחנו בודאי מסוגלים להבחין במרווחים הגדולים מחצי טון ועם זאת החלוקה המושוות המקובלת
כיום של האוקטבה היא ל- 12 ולא ל- 7, 8, 9, 10 או 11.
* מבחינה הסטורית, בנייה של סולמות המכילים שניים-עשר צלילים באוקטבה יצרה את חצי הטון ולא להיפך.


דודו מרקוביץ'

נערך לאחרונה על ידי דודו מרקוביץ', 30-07-2004 בשעה 03:45 PM.
דודו מרקוביץ' is offline   הגב עם ציטוט
ישן 27-07-2004, 06:08 PM   #38 (permalink)
מנהל פורום הלחנה ותאוריה
 

תאריך הצטרפות: May 2004
מיקום: San-Francisco
הודעות: 779
הודה: 0
קיבל תודה 2 פעמים ב2 הודעות
מוניטין: 11 Einat & Natan נמצא בדרך המלך
שלום רב וברוך הבא לאתר

אם אנחנו כבר מדקדקים בפרטים - אז החלוקה לחצאי טון נובעת מסיבות מתמטיות.

לכל כלי אקוסטי ישנם צלילים עליים - overtones - צלילים אשר מתחלקים באופן טבעי אבל בחלוקה מתמטית מדוייקת של התדרים.

המילה רזולוציה או טווח הן למעשה תיאור של מספר הרטטים של הגל בשניה.

מבחינה מתמטית מכיוון שמספר הרטטים בשניה היא פונקציה רציפה, מבצעים תיקון מתמטי ע"י תיחום לקבוצות ואז הפונק' הופכת להיות פונקציה של מדרגות - קטגורית - ע"י קביעת טווחים. חצי טון - הוא למעשה טווח תדרים כאשר הקשר הינו מעריכי ולא םנק' של קו ישר - כלומר מכפלות ולא תוספות.

עד כאן לא אמרתי שום דבר שונה או חדש ממה שאמרת.

למעשה החלוקה לחצאי טונים נבעה מהחיתוך המדוייק של הצלילים העליים לפי הסדר הבא :

אוקטבה, קוינטה זכה, קוורטה זכה, תרצה גדולה, תרצה קטנה, סקונדה גדולה, ס. קטנה וירידה לרמות הפרדה קטנות ביותר.

בעולם המערבי החצי טון הוא המרווח שזכה להיות המרווח העיקרי.

הכלים שהתפתחו בתקופה העתיקה היו בעיקר כלי מיתר בסגנון נבל - מיתרים מתוחים וכלי נשפה בסגנון של חלילים שונים.

בכלים האלה ניתן לשמוע די בקלות את האובר טונים והם אלה שקבעו למעשה את הרגלי השמיעה.

מעניין שחליל ערבי למשל - בנוי בכיוון שונה - המיקום של החורים הוא אחר והוא מאשפר נגינה של שלישוני טונים ע"י שינויי פיצ' קלים עם השפתיים.

זהו פירוט קל שבקלים אבל בהחלט נשמח אם תוסיף לנו מידיעותיך בתחום ה אובר טונים.

בברכה,

נתן
__________________

Einat & Natan Gammer
ngammer@gmail.com www.electroblonde.com
נתן - מפיק מוסיקאלי, מלחין, קלידן, מורה לתאוריה ומוסיקה.
עינת - זמרת מקצועית, מלחינה, מורה לפיתוח קול.
Einat & Natan is offline   הגב עם ציטוט
ישן 27-07-2004, 08:16 PM   #39 (permalink)
משתמש חדש
 

תאריך הצטרפות: May 2004
הודעות: 10
הודה: 0
קיבל תודה 0 פעמים ב0 הודעות
מוניטין: 0 דודו מרקוביץ' נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל תודה נתן, העונג כולו שלי

* 'רזולוציה' היא יכולת הפרדה. המילה שאתה מחפש היא 'תדירות'.

* תדירויות האוברטונים הן מכפלות שלמות של התדר היסודי (וכאן כיסינו את הנושא).

* "מספר הרטטים בשניה היא פונקציה רציפה"
- פונ' היא התאמה בין ערכים בתחום לערכים בטווח.
- לא מוגדרת פה פונקציה בדיוק כשם ש- "מספר קילומטרים בשעה" היא לא פונקציה.
- מרווח אינו מוגדר ע"י טווח תדירויות אלא ע"י יחס תדירויות.

* ניתן להגדיר חצי טון כטווח של יחסי תדירויות, אבל כאמור -
- חצאי הטון השונים נוצרים משיטות כיוון שונות המונחות על פי עקרונות שונים ולא להיפך.

* מרווח של 1.58 טון מושווה - נוצר בין האוברטונים ה- 5 וה- 4.
- מרווח של 0.75 טון מושווה - נוצר רק בין האוברטונים ה- 11 וה- 10.
- מרווח של 0.52 טון מושווה - נוצר רק בין האוברטונים ה- 16 וה- 15.
- כך שלמעשה בין היווצרות הטרצה הק' להיווצרות הסקונדה הק' נוצרים עוד 6-11 מרווחים נוספים.

* חלוקה לחצאי טונים התקבלה (בצורה פשוטה יותר וקדומה יותר) מבניית סולם בקוינטות ונירמולו לאוקטבה אחת.
- בנוסף לסולם הכרומטי, גם הסולם המז'ורי והסולם הפנטטוני נוצרים באותה שיטה.

* הרגלי השמיעה נוצרו מהסולמות שהיו בשימוש ואלה נוצרו תוך התבססות על על המרווחים הקוסוננטיים ביותר.

* כל כלי נשיפה מאפשר שינויי גובה של שליש טון (והרבה יותר) ע"י משחק עם השפתיים.


בברכה,


דודו מרקוביץ'

נערך לאחרונה על ידי דודו מרקוביץ', 30-07-2004 בשעה 05:45 PM.
דודו מרקוביץ' is offline   הגב עם ציטוט
ישן 03-08-2004, 07:53 PM   #40 (permalink)
משתמש מאוד פעיל
 

תאריך הצטרפות: May 2004
הודעות: 330
הודה: 28
קיבל תודה 59 פעמים ב29 הודעות
מוניטין: 11 Itamar Major נמצא בדרך המלך
ברירת מחדל

אני לומד לכתוב מרווחים על דף תווים עכשיו,
אני יודע את השמות של כל המרווחים עד ה-13 שנקרא טרה דצימה.
האם יש שמות למרווחים גדולים יותר ?
Itamar Major is offline   הגב עם ציטוט
תגובה

הגדרות אשכול
אפשרויות הצגת נושא

חוקי משלוח הודעות
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is פועל
סמיילים הינו פועל
קוד [IMG] הינו פועל
קוד HTML הינו כבוי
Trackbacks are פועל
Pingbacks are פועל
Refbacks are כבוי

אשכולות דומים
אשכול מפרסם האשכול פורום תגובות הודעה אחרונה
פסטיבל ימי המוסיקה בכפר בלום משה פורת הופעות 3 01-08-2004 03:58 PM

פורום המוסיקה מדורג 5 / 5 לפי 28 גולשים


כל הזמנים הם GMT +2. השעה כרגע היא 10:33 AM.


מופעל על: vBulletin Version 3.7.4
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.1.0
תקנות ותנאי שירות
כל הזכויות שמורות ל Musictalk 2003-2007 כל יצירה הנכתבת בפורום זה ו/או בכל פורום אחר מעוגנת בחוק זכויות היוצרים, כמצוין בתקנון הפורומים ועל- פי חוק זכויות היוצרים. אין להשתמש בכל יצירה כתובה ללא אישור בעלי הזכויות. מערכת MusicTalk.co.il אינה אחראית ולא תישא בכל אחריות למסרים, ידיעות, פרסומים מכל מין וסוג שהוא, אופי הדיונים בפורומים ותוכנם, כולם או מקצתם, והאחריות בעניין זה תחול על המשתמש/ת מפרסם/מת המידע או ההודעה, ועליו/ה בלבד. המערכת לא תישא באחריות כלשהי לנזק, תקלה, אובדן וכיוצא בזה, אשר ייגרמו, אם ייגרמו, כתוצאה מפרסום כלשהו בפורומים או במידע שבהם, ובכלל זה שימוש. האחריות על השימוש במידע הנמסר בפורומים ותוצאותיו יחולו על המשתמש/ת ועליו/ה בלבד.

  

פורום פוקר | לימודי מוסיקה | אולפני הקלטות