ירון שמת את זה - אז ישבתי 55 דקות תמימות והקשבתי בקשב רב לאיש ה"מלומד" הזה ומה שאני יכול להגיד זה שהוא לא מבין על מה הוא מדבר ! כל הנוסחאות שלו אכן נכונות ומוצקות כשם שהמתמתיקה והפיזיקה מוצקות ובלתי ניתנות לערעור . והוא הוכיח דבר אחד בלבד -
שלעץ אין השפעה על התדר
ועל זה אין עוררין .
הוא כן דיבר על זה שהפרעה שנוסעת במיתר פוגעת בגשר (ובעץ) וחלק מהגל מוחזר אל המיתר חזרה (באותו התדר ללא תלות בעץ)
הוא טוען שמה שחוזר אל המיתר ומה שנבלע בתוך העץ משפעים אך ורק על הסוסטיין !!! וכל ההתאבכויות ההורסות והבונות לא משפיעות על התדר - זה נכון , אבל כאן הוא טועה ומטעה !!!!! זאת בדיוק הנקודה !!! בה העץ משפיע על הסאונד !!!!
הבליעה של העץ והחזרת התנודה המיכנית מהעץ אל המיתר - משתנים מעץ לעץ ומתווך לתווך !!!!!
וכפי שהוא אמר הם משפיעים על הסוסטיין והם לא משפיעים על התדר - זה נכון ב 100% וזה הבסיס להרצאה שלו במשך 55 דקות !!!
אבל מה שהוא הזניח וזה כל העניין - זה שהעץ הגשר ובעצם בנקודת האינטרקצייה של המיתר עם התווך יש מקדם העברה ומקדם החזרה של ההפרעה המיכנית (הגל) והמקדמים האלה שונים מעץ לעץ ומתווך לתווך
והם משנים את הזמן והמקום על המיתר בו מתרחשות ההתאבכויות בין גיטרות שעשויות מעצים שונים !!
אז נכון ,והוא אמר את זה התדר לא משתנה !! ובגלל זה תו לה או מי או רה ישמעו מי לה ורה על כל הגיטרות מכול סוגי העצים !! ונכון גם הסוסטיין יהיה שונה בין עץ לעץ !!!
אבל,
החחזרות והבליעות של התנודה המיכנית בין התווך למיתר משנות את צורת המעטפת של הגל !!
ובכל שיעור שאני נותן בהתפשטות גלים התלמידים שלי מחשבים במדוייק איך המעטפת משתנה עקב מקדם ההחזרה והעברה -והם יודעים לחשב את מקדם החחזרה בשני הצדדים והם מציירים מיתוך החישוב את הצורה שמתקבלת !! ואת זה אנחנו שומעים !!!
בשיעורים שלי אני מדבר על גל ריבועי מושלם שנע בתווך נחושת בעובי אחיד שהעכבה שלו משתנה בגלל ההתקן שהוא מחובר אליו בסוף (המקלט או הטרמינציה ) ובהתחלה (מקור השידור ) שזה זהה לחלוטין !!! להפרעה המיכנית (הפריטה) שנעה במיתר ופוגעת בטרמינצייה שזה הגשר והגוף מצד אחד והנאט או האצבע בצד השני וחוזרת חזרה למיתר משני הצדדים ואז התדר של הגל המרובע נשאר כפי שהיה (המיתר יתחיל לרטוט בתדר שנגזר מארכו והמחומר ממנו הוא עשוי ) וגם העצמה שלו משתנה אבל בגלל מקדם ההחזרה הזה ששונה בין שני הצדדים (הנאט והגשר בגיטרה ) הגל כבר לא מרובע יותר !!! נוצרות עליו תופעות (שאני מסוגל לחשב במדוייק בדיוק איפה הן נוצרות ואף לתאר את עוצמתן ומיקומן בזמן ) שנקראות אוברשוטים אנדרשוטים רינגים ורינגבקים שמשנות את הגל מגל ריבועי מושלם למשהו כזה :
אז הגל המרובע שלי (שאני מתפרנס ממנו וחיי מהעובדה שהוא משתנה) נשאר באותו התדר אבל אי הרציפויות בתווך (העצים) משנות את המעטפת שלו !! התווך גם משנה את זמן העלייה ואת זמן הירידה (הסליו רייט) !!!!
זמן העלייה והירידה שקולה להתקפה של המפרט ואופן הפריטה שלכם . ואופן הפריטה שלכם גם משנה את המעטפת ! בהתחלה .
ולכן בגיטרה נוצרת הפרעה מיכנית שגורמת לו לרטוט ומתקדמת במיתר ובצד אחד היא פוגעת בגשר ובצד השני פוגעת בנאט או באצבע שלנו שלוחצץ על המיתר ואז ההפרעה חוזרת למיתר משני הקצוות בזמנים שונים - המיתר ירטוט בתדר אחיד בין הנאט לגשר אך התנודה שחוזרת מהגשר והנט (בפאזה שתלוייה בעץ)תשנה את המעטפת בהתאם להחזרות של הגל הלוך וחזור ומתלבשות על התנודה המיכנית היסודית שמתרחשת על כל ארכו של המיתר ואנחנו שומעים את זה !!!
אז יש לנו שני מקדמי החזרה אחד בנאט והשני בגשר (או האצבע) ואם אני יודע אותם (והם תלויים באבו אבואה בעץ ובחומרים שהגשר עשוי מהם והנאט ) אני יכול לחשב במדוייק את צורת המעטפת החדשה שתתקבל ואיך היא תשנה את הגל המושלם שהמיתר היה אמור לרטוט בו .
אם ניקח אסצילוסקופ ונחבר אותו לפיקאפ או נחבר את הגיטרה ל קיובייס דרך כרטיס קול אנחנו נראה את המעטפת הזאת יפה מאוד ונראה איך היא משתנה בין גיטרות מעצים שונים !!!
אפילו בדוגמאות שהוא נתן בשניות האחרונות של ההרצאה המייגעת שלו - אני מצליח לשמוע בבירור את ההבדלים בין שלושת העצים וניתן להבחין בזה היטב אפילו ברמקולים המצוקמקים של הלפטופ שלי . (בבית עם אזניות בטח יהיה הבדל יותר גדול)
ואתה ירון כלוטייר מוכשר שעובד עם העצים יום יום יודע בליבך את העובדות לאשורן .
אז בואו לא ניתן לעובדות לבלבל אותנו !!
אמיר