שלום לכולם.
שמי ירון נאור ואני מנגן על גיטרה אקוסטית ונגר חובב.
החלטתי לבנות לעצמי גיטרה אקוסטית מעוצבת (אני מעצב תעשייתי) והנה התמונות
בניתי את כליי המדידה, מכונה לכיפוף הצדדים ותבנית להדבקת הגב והטופ לצדדים.
עיצבתי צורה שונה מהגיטרה ה"קלאסית" כולל צורה שונה של חור תיבת התהודה
גשר מיוחד ואינלייס ציוריים תהנו...
כל העצים נקנו בארה"ב דרך סטיומק (לא קיט)
Sound Board - Sitka Spruce AAAA
Neck, Back and Sides - American black wallnut
Fret board - Indian rosewood
Neck laminated with hard maple veneers
Binding - Rosewood
Purfling - Black White Black
Braces - Spruce
Tuners - Gotho
All woods are Quarter sawn
הכל מתחיל בעיצוב (ראו תמונה) ובחבילת עצים. החלטתי להתחיל מה"טופ" הדבקתי אותם ביחד
הקצעתי עם מקצוע ידני (זוית סכין נמוכה) לעובי הרצוי (תמונה) ומדדתי כל הזמן את העובי עם מודד עובי שבניתי במיוחד למטרה זו.
לאחר מכן הכנתי את חור התהודה עם ראוטר וחרצתי מקום לרוזטה (הקישוט מסביב 1.5מ"מ רוחב) מכניסים את הרוזטה לחריץ ועם מקצוע קטן משטחים את הכל יפה. (תמונה)
לאחר מכן מכינים את הצדדים לעובי הנכון עם מקצוע ציקלינה(תמונה)
ומכניסים למכונת הכיפוף. (תמונה)
הכיפוף נעשה אחרי הרטבה של העץ וחימום ע"י שמיכת חימום ל-180 מעלות ומשאירים להתקרר כל הלילה.
אחר כך מכניסים את שני הצדדים לתבנית ושם מדביקים אותם אחד לשני בעזרת שני בלוקים מעץ, בלוק אחורי ובלוק קדמי שאליו מתחבר הצוואר בהמשך.
במקביל מכינים את החיזוקים לטופ. מדביקים את הגב ומכינים 5 חיזוקים לגב.
מדביקים את החיזוקים על הטופ והגב ומתכוננים לסגור את תיבת התהודה...(תמונות)
הדבקתי את הגב לצדדים ואז את הטופ להכל וקיבלתי את תיבת התהודה.(תמונה)
מיד אחר הייבוש מורידים את מה שבולט עם ציקלינה ומכינים את התעלות לביינדינג ולפרפלינג
עם ראוטר קטן (תמונות) מכופפים את הביינדינג ומדביקים הכל עם סלוטייפ מיוחד וחזק.
עבודה קשה ומדוייקת - כל היופי תלוי ברמת הגימור של השלב הזה...
ואז בונים את הצוואר. 3 חתיכות אגוז בלמינציה עם פורניר הארד מייפל (תמונה)
חיתוך במשור סרט לצורה הכללית ועיבוד ידני עד לקבלת הצורה הרצויה לפי המידות.
ומכינים תעלה לטראסרוד (דבל אקשן) על שולחן ראוטר
מתאימים בין הצוואר לגוף ומתחילים להכין את לוח האיצבוע...
חורצים לפי הסקאלה הנבחרת ומכניסים את הפרטים למקום. לפני שמדביקים הכל על הצוואר
חרצתי מקום לצידפה, אינליי של סימוני מיקום על הפרטבורד ועל ראש הצוואר (תמונות)
מדביקים יפה ומדוייק את הצוואר לגוף.
מכינים את הגשר המעוצב, קודחים חורים, תעלה לאוכף מעצם של פרה, מכינים את הנאט
לפי המידות הרצויות, ומדביקים את הגשר על הגוף במיקום הנכון של הסקאלה.
אחרי שהכל במקום, מרכיבים מייתרים ובודקים את הסואנד והאקשן, מורידים גובה באוכף ובנאט
עד שמקבלים אקשן נוח וטוב, מורידים את המייתרים ומשייפים כהכנה לפיניש.
אחרי ההכנה ריססתי פריימר ללכה השקופה ואז 4 שכבות של לכה עם שיוף בינהם
הרכבת מייתרים שוב, סטאפ וקדימה לנגן!!!!!
אני מחפש אנשים שרוצים להגשים חלום ולבנות לעצמם גיטרה אישית...
העבודה וההדרכה היא ביחד איתי כמו שיעור פרטי אצלי בסטודיו (נגריה מאובזרת לחלוטין)
אני מספק את כל הכלים לעבודה, גדולים וקטנים, השחזות וכדו'
התלמיד/ה קונים את הקיט או העצים הגולמיים לפי בחירתו
ומתאמים איתי מפגשים אצלי בסטודיו (בת חפר) 10 דקות מזרחית לבית ליד (נתניה)
מספר השעות ומספר הביקורים נקבע ע"י ההתקדמות של הפרוייקט כל אחד והקצב שלו
אני מעריך שאם מתקדמים טוב ניתן לסיים ב4-5 חודשים על בסיס מפגש שבועי
כך שיוצא 50-70 שעות, תעשו את החשבון
העבודה היא מדהימה, מרגשת, ואיכותית!
יש מוזיקה טובה וזה כולל קפה...
ירון נאור
0547655797
נערך לאחרונה על ידי ירון נאור, 03-03-2008 בשעה 02:40 PM.
סיבה: עדכון
42 המשתמשים הבאים מודים לירון נאור על התגובה המועילה
שלום לכולם .
ירון עשה לנו מדריך מסודר יפה ונקי ! בבקשה אל תגיבו פה ,רק תודות בלבד!
כל מי בנה ,צבע ,שיפץ גיטרות או כל כלי נגינה אחר מוזמן להעלות את התמונות ,אבל רק שיהיה באופן מסודר ,עם הסבר ברור + תמונות .
לי קוראים סלביק ואני בוגר הקורס של יקי אלגרנטי ולאחר מכן של בועז אלקיים בבניית גיטרות.
לאחרונה רכשתי סט ספרים של ארווין סומוג'י - the responsive guitar
ולאחר שרטוטים רבים והרבה מחשבות התחלתי לבנות את הגיטרה הזו שיועדה לאדם שמנגן עם אצבעות והוא בעל ידיים יחסית קטנות ונמוך קומה. אז הפרמטרים הראשונים היו לבחור אורך סקאלה נמוך יותר - 64 מ"מ וגם חיבור הצוואר לגוף היה בפרט 12.
שני הגורמים האלה גם תורמים לצליל יותר עגול וחם בשל המיקום של הגשר, כמו כן קלות מיתרים רבה יותר מהמתח הנמוך יותר. כמו כן ניסיתי לעצב מבנה של צדדים קשיחים עם לוח פנים שמאזן ומפזר את הלחצים בצורה אחידה מאשר לבנות עמקים וגבהות שפופולריים כל כך בקרב בוני אקוסטיות. הגב נבנה כך שהוא דק יותר באמצע מאשר בקצוות וע"י כך נוצרת סוג של מקפצה שעובדת יחד עם לוח הפנים. הצוואר נבנה בצורה הספרדית הן בשל חוזק רב יותר ועמידות בפיתולים ולחצים וגם משום שזו צורה שאני מכיר טוב יותר ובטוח בה יותר מאשר התאמת צוואר חיצונית.
הדבקים ששומשו לבנייה היו דבקי עצמות, והלכה היא פוליטורה ידנית טבעית.
את כל השאר התמונות יכולות לספר..
לי קוראים סלביק, וזו עוד גיטרה חדשה, קלאסית מסורתית בסגנון הבנייה של טורס (torres)
נדמה לי שהתמונות מדברות בעד עצמן, אבל מה שחשוב לציין זה שהחומרים הם לוח פנים
שעשוי מאשוח מהאלפים עם מעט "טלפי דוב" שהיא תופעה שמתרחשת באופן טבעי בעץ ובה
הסיבים נקשרים בנקודות רנדומליות בעץ, מה שמשוייך לפי הבונים הגדולים לחומר ברמה גבוהה ויכולת אקוסטית מושכת, וקורה בדר"כ בעצים יותר זקנים. (אני חושב שזה פשוט יפה מאד וזו הסיבה העיקרית שאני משתמש בחומר כזה)
הגב עשוי מרוזווד ממדגסקר, שמגיב בצורה שדומה לבראזיליאן, באופן שיש לו תכונה זכוכיתית בצליל. לוח האצבוע גם הוא מרוזווד ממדגסקר והגשר מבראזיליאן רוזווד.. הדבק הדומיננטי בגיטרה הזאת (95% מההדבקות) הוא דבק עצמות שיש לו איכות זכוכיתית והשפעה מצלצלת על הגיטרה והלכה היא שלאק שנמרח בפוליש צרפתי במשך כמה שבועות, מה שתורם גם הוא לצליל ולא חונק את הגיטרה כמו לכות סינטטיות,
אך עדין בהרבה מאותן הלכות.
הבנייה היא די מסורתית, והצליל שהתקבל מקופסא קטנה שכזאת הוא צליל מאוזן מאד בין באס לטרבל ואיכות מתוקה!
תהנו מהתמונות!
גיטרה קלאסית לתערוכה בפסטיבל הגיטרה הבינלאומי בנתניה.
אוקיי.. אז זאת גיטרה שעבדתי עליה החל מה20.6 עד ה4.10
וזה הרבה זמן יחסית לגיטרה.. אבל כמובן שכל גיטרה היא יחודית ואני לומד הרבה בדרך
ומנסה הרבה דברים שלפעמים גם לא עובדים או שדורשים בניית שבלונות ותבניות מיוחדות..
המטרה הייתה ליצור גיטרה שתהיה יפה ונוחה עם ווליום גבוה יותר ממה שבניתי עד כה,
לכן תכננתי גיטרה סביב זווית צוואר שלילית - זאת אומרת שהצוואר הולך בזווית אחורה - כמו בכלי קשת
אבל כמובן שלא בזוית חדה כמו בכלי קשת אלא רק טיפונת אחורה. זה יוצר זוית מיתר שמכוונת את הלחץ של הגשר
בצורה יותר ממוקדת על הטופ, וגם האקשן כתוצאה מהזוית של הצוואר הולך וגובהה - במקרה שלי כיוונתי לגיטרה עם
אקשן של 12-13 מ"מ למרות שהיא יכולה גם לנגן באקשן של 9-10 מ"מ שהוא בעצם הסטנדט.
את האוכף בניתי ככה שאוכל להזיז אותו ימינה או שמאלה לקבלת אקשן שונה ולכן יש בו חריצים עמוקים במיוחד בשביל אקשן "נמוך"
ובהורדת לחץ המיתרים והזזת האוכף שמאלה ניתן לקבל אקשן גבוה יותר ב2 מ"מ.
בנוסף זוית הצוואר הזאת אילצה את לוח האצבוע להיות דק יותר, מה שמוריד ממשקל הגיטרה, ומוסיף אפשרות לבנות צוואר שמכיל יותר חומר צוואר ופחות לוח אצבוע על מנת להגיע לעובי הסופי. (בנוסף בצוואר יש 2 מוטות סיבי פחם משריג 14-15 ועד לראש.
הגב והצדדים עשויים מרוזווד מהונדורס - עץ שמשמש לבניית מרימבות וכלי הקשה דרום אמריקאים. הוא מצלצל בצורה יוצאת דופן.
את הצדדים אני מכופף על תבנית בעזרת שמיכה חשמלית יעודית.
לוח הפנים עשוי אשוח גרמני שנחתך בצורה ששומרת על הסיבים לכל אורך הלוח (quartersawn + minimum runout)
אני מרדד את העובי שלו עד שאני מרגיש שהוא קצת משוחרר מדי ממה שהייתי רוצה, ואחרי שאני מדביק את התומכות הפנימיות
הוא מקבל קשיחות בחזרה, ואז אחרי ההדבקה לצדדים אפשר להגיע לעוביים הסופיים. (2 מ"מ +- בפריפריה, 2.5 באמצע ובמיוחד לפני הגשר)
הצוואר מcuban cedar פינגרבורד (4 מ"מ) אבוני.
הדבקים כרגיל דבקי עצמות והלכה שלאק שנמרח בפרנץ פוליש.
היה כיף גדול. :)
זו עוד גיטרה קלאסית שאני רוצה לשתף איתכם את תהליך הבנייה שלה,
מה שמיוחד לה היא צורה חדשה לגוף שעבורה ייצרתי מכונת כיפוף צדדים חדשה,
וגם שבלונה מדויקת לחציבת הצורה והתעלות למפתחות הכיוון - כדי שאוכל לעבור עם
ראוטר וביט עוקב שמעתיק את השבלונה.
חוץ מזה הגב בנוי הפעם מ4 חתיכות שחיברתי עם ביינדינג אבוני בין כל חתיכה,
זו בעיקר בחירה אומנותית למרות שקשה להשיג היום חתיכות טובות כי העצים קטנים וזו גם סיבה להשתמש בגב של 4 חלקים, על מנת לבחור חתיכות יציבות יותר שנחתכו נכון.
הגיטרה הזאת גם עמוקה יותר וגדולה יותר מגיטרות קודמות שעשיתי שמופיעות בעמוד הזה,
וגם התדירות הפנימית של הקופסא היא ב-e, קצת נמוך יותר מהרגיל.
הדבקים כרגיל דבקי עצמות, הלכה היא שלאק שנמרח בפרנץ' פוליש..
שלום,
אני חדש בפורום אז תעזרו לי קצת (: (אפשר קצת הסברים בסיסיים קצת בבקשה?)
בקיצור, אני מאוד רוצה לבנות גיטרה חשמלית השנה. יש לי כיוון אבל הבעיה שאין לי מאיפה להתחיל. אין לי איך ואני גם לא יודע איפה.
דרך אגב, אני גר בנתניה, אם מישהו יכול לעזור לי אני מאוד אודה לו.
תודה מראש.
אני בדיוק לפני האלקטרוניקה בבס שלי.. והצביעה והרוטור שחושבים על זה.. חח
בכל מקרא זה באמת עניין של חיתוך ראשוני טוב ושעות של שיוף.....
תקנה עץ.. אני השתמשתי באורן למרות שהוא רך- תוציא מהאינטרנט תמונה / סרטוט בגודל מלא של הגיטרה, זה עוזר לחסרי כישרון הציור כמוני, תסרטט אותה על העץ, אם יש לך רוטור תחתוך בעצמך ואם לא אז תשלח לנגרייה הקרובה...
משם זה שעות של שיוף ועוד חודש תגיע לפה בשאלה לצביעה( אני בתקווה שיהיה לי מה לענות על זה..
בנתיים בהצלחה...
אני בדיוק לפני האלקטרוניקה בבס שלי.. והצביעה והרוטור שחושבים על זה.. חח
בכל מקרא זה באמת עניין של חיתוך ראשוני טוב ושעות של שיוף.....
תקנה עץ.. אני השתמשתי באורן למרות שהוא רך- תוציא מהאינטרנט תמונה / סרטוט בגודל מלא של הגיטרה, זה עוזר לחסרי כישרון הציור כמוני, תסרטט אותה על העץ, אם יש לך רוטור תחתוך בעצמך ואם לא אז תשלח לנגרייה הקרובה...
משם זה שעות של שיוף ועוד חודש תגיע לפה בשאלה לצביעה( אני בתקווה שיהיה לי מה לענות על זה..
בנתיים בהצלחה...