מבוא לאקוסטיקה
מושגים
תדר : מספר מחזורים של גל סינוס בשנייה אחת = התדר
כלומר מחזור אחד של גל בשנייה = ל Hz 1
1000hz = 1Khz
מהירות הקול : 334 מטר בשנייה [מהירות הקול משתנה בהתאם לטמפ' ונתונים נוספים אך אנו מחשבים אותה כ300 מטר בשנייה]
אורך גל : מהירות הקול חלקי התדר. לדוגמה: 300 לחלק לאורך גל של 100 הרץ יהיה שווה ל 3 מטר. [ברמה התאוריטית : 100 הרץ לא ישמע מעל 3 מטר.]
זמן גל – הזמן (שנייה אחת) חלקי אורך הגל (Hz).
לדוגמה- גל של kHz 1 (1000 הרץ) יארך אלפית שנייה.
Transmition Loss: גל קול שפוגע בקיר בטון בעובי של 10 ס"מ יאבד db45 ,לכן כאשר אוטמים חדר מרעשים יש לקחת בחשבון שגלי קול בעוצמה גבוהה מ 45db תחדור לחדר ותיכנס להקלטה. על כל הכפלה של עובי הקיר מאבדים 3 db נוספים. על מנת לחסום את שאר רעשי הרקע יש להשתמש בחומרים סופגים.
Coupling : תופעת הצמידות. כאשר גל קול פוגע בקיר וממשיך לצדו השני בצורת מראה.
ביטולי פאזה : פעולה הנגרמת ע"י פאזות הפוכות, תדר חיובי שנפגש אם אותו התדר בדיוק בהיפוך של 180 מעלות [שלילי וחיובי לציר ה X] יבטלו עצמם לחלוטין.בסטריאו –רק מה שמתנגן במרכז התחום הסטריאופוני יושתק. במונו –שקט מוחלט.
מיסוך תדרים : גל קול שמושמע בחדר, עלול לבוא על גלים אחרים ולבטלם.
חוק שימור אנרגיה אומר שאנרגיה לא נעלמת מעצמה, היא חייבת להיות מומרת במשהו אחר, גלי קול מומרים בחום.
מטרות הטיפול בחדר :
המטרה הראשונה שלנו היא לאטום את האולפן מפני רעשים חיצוניים, עלינו לקחת בחשבון שכל רעש לא רצוי ייכנס להקלטה, לדוגמה: רעשי מחשב ומכשירים, רעשים חיצונים וכו... .ההשפעה תהיה מורגשת יותר במיקרופונים רגישים [קונדנסר]. הרבה פחות מורגשת במיקרופונים דינמיים.
המטרה השנייה שלנו היא לייבש את החדר מפני תדרים חוזרים. כל תדר שמוגבר ע"י קירות החדר ביחס לתדרים האחרים עלול לבלבל אותנו בשלב המיקס, זאת מכיוון שנתייחס אליו כאל תדר בעל עוצמה גבוהה.
לדוגמה: ממ"ד שהוסב לסטודיו ביתי , שני מטר,על שני מטר ,יהדהד בתדרים נמוכים של 100 עד 200 הרץ. גלי הקול פוגעים בקירות וחוזרים בזוית ישרה לקיר הנגדי וכך הלאה.. התוצאה היא שתדרים אלו יהיו בעוצמה גבוהה בהרבה יותר יחסית לאחרים.יהיה נדמה לנו שיש המון בס במיקס, כשבעצם אנחנו שומעים את הקירות, ובכל חדר אחר המיקס יישמע אחרת לגמרי.
חומרים שמשמשים אותנו לאיטום וספיגה
החומרים הסופגים : ספוגים, צמר סלעים, מלמין.
חומרים סופגים את גל הקול ומיבשים את השטח עליו הם מונחים .
רצוי למקם את החומרים הסופגים מאחורי המוניטורים, זאת על מנת לנטרל תדרים חוזרים מהקיר ממול.
חומרים מפזרים: "דיפיוזרים" , לוחות עץ , מדפים וחפצים.
כל חומר בחדר מפזר גלי קול [גם אנחנו].
ברמה התיאורטית גל קול שיתנגן בחדר אטום בצורה מושלמת ישאר לנצח בעוצמה זהה.
כל דבר שגל הקול מתנגש בו הוא חומר מפזר, והוא יגרום לגל להתחלק למספר גלים אחרים, קצרים יותר שיתפזרו בחדר. גל קול במצב טבעי, יפגע בקיר ויחזור לחדר בזוית ישרה.לדוגמה: במדידה האקוסטית גילנו שיש לנו הגבר בתדר נמוך של 100 הרץ. אחת מצורות הטיפול היא הצבה של חומר מפזר בנקודה בחדר , במרחק של עד שלוש מטר' מהמוניטור,הגל יפגע בפלטת עץ, מדף ,פינה של משהו ויתחלק למספר תדרים גבוהים יותר וקצרים יותר. כלומר: טיפלנו בהגבר של 100 הרץ ע"י פיזור. הדיפיוזר יגיע בד"כ בצורה של לוחות על מקביליות ברוחב שונה ועומק שונה לפי חישוב. גודל סטנדרטי של דיפיוזר יהיה בד"כ 60 על 120 ס"מ.
חומרים לוכדים :לוכדי בס למיניהם הנקראים "רזונטורים".
קופסה אשר קוטרה, עומקה ורוחבה, בנוים לפי חישוב מתמטי , בכדי ללכוד תדר ספציפי.
רזונטורים שקיימים בחדר: שולחן או ארון הוא סוג של רזונטור שעשוי להיות בעל השפעה שלילית על תחום התדרים בחדר. גל מהדהד בתוך שולחן . עוצמתו תרד משמעותית ותיצור לנו פער נמוך ולא מתוכנן בינו לבין שאר התדרים.
הטיפול המעשי
החומר המובא כאן הוא המלצה המתייחסת בצורה כוללת לחדרים ביתים. חשוב לזכור שכל חדר הוא בעל גוון אקוסטי שונה , לכן במהלך תכנון מקצועי , רצוי להתייעץ עם איש מקצוע שיתכנן את הבנייה האקוסטית בהתאם למידותיו ובהתחשב בחומרים שמרכיבים אותו.
יש ליצור סביבה יבשה יחסית בתוך החדר, זאת על-מנת לשמוע את הצליל כמו שהוא ולא מוגבר באזור מסיום. כמובן שאנחנו גם לא נרצה לייבש את החדר יותר מדי, כי העוצמה הכללית של הפרויקט יורדת משמעותית . צריך ליצור מצב שתחום התדרים בחדר יהיה זהה. הדרך לעשות זאת היא ע"י מדידה אקוסטית.
מציבים מיק" קונדנסר רב כיווני בנקודת הסטריאו, המקום האידיאלי להאזנה, שבו יושב הטכנאי, משמיעים מהמוניטורים swipe [ רצף צלילים מהתדר הנמוך ביותר ועד הגבוהה ביותר].
התוצאה swipe מוקלט דרך המיק" שמדמה את אוזני הטכנאי . התצוגה שמתקבלת, מראה לנו את הנקודות המוגברות והמונמכות על גל הקול.
בכל תדר מטפלים בצורה שונה ע"י חומרים שונים. מפזרים ,סופגיםולוכדים.
על קירות החדר נחבר זיפיוזרים וספוגים לפי הצורך . בקירות שמאחורי הטכנאי רצוי גם להציב דיפיוזר. כנ"ל לגבי התקרה שמעל הטכנאי [נציב ציפיוזר נמוך שיורד מהתקרה].
רצוי להניח ספוגים על הקירות בצדי הטכנאי. את רצפת החדר נכסה בשטיח, כדאי שיהיה מחומר סופג. חשוב לזכור שכל משטח גורם להדהוד שיכול להיות בעייתי, ולכן גם למוניטורים ניצור הגבהה של לפחות 10 ס"מ.
אזור הטכנאי צריך להיות בעל רטיבות מינימלית ושווה בכל התדרים.