סולם הוא אוסף של צלילים עם מרווחים קבועים מראש.
במוסיקה מערבית המרווח הקטן ביותר בין שני צלילים הוא חצי טון. הבא אחריו הוא טון, ואחריו טון וחצי.
אלה הם המרווחים הבסיסיים בהם אנו משתמשים ליצירת סולמות מוסיקלים.
לדוגמא אקח את סולם דו מז'ור: שמתאפיין בכך שאין לו דיאזים ובמולים בכלל.
דו- (+טון) רה- (+טון) מי- (+חצי טון) פה- (+טון) -סול (+טון) לה- (+טון) סי- (+חצי טון) דו.
אם אבודד את המרווחים אקבל את הנוסחא ליצירת סולם מזו'רי: טון, טון, חצי טון, טון, טון, טון, חצי טון. כך בעצם מתאפיין סולם מז'ורי, ועל ידי שיטה זו ניתן ליצור בעצם סולם מז'ורי בכל צליל.
אם אקח לדוגמא את פה:
פה +טון-סול+טון-לה+חצי טון-סיb+טון-דו+טון-רה+טון-מי+חצי טון-פה.
אם אבודד את ה*צלילים*, אקבל את הצלילים של סולם פה מז'ור: פה, סול, לה, סיb, דו, רה, מי פה. סולם זה *זהה* לסולם דו מז'ור (הטבעי) אותו הדגמתי קודם, אלא שהתחלתי אותו מצליל שונה. כתוצאה מכך, צליל אחד הוא במול (סי).
אפשר להרחיב ולהרחיב אבל זהו הבסיס.
סולם מינורי בנוי באותה הצורה, אלא שהוא מתחיל מהצליל השישי של הסולם המזו'רי (המקביל אליו).
במקרה של דו מז'ור, המקביל המינורי יהיה הדרגה השישית (הצליל השישי בסולם)-לה.
דו מז'ור ולה מינור מקבילים בצלילים.
לה+טון סי- +חצי טון דו- +טון רה- +טון מי-+חצי טון פה- +טון סול- +טון לה.
אם נבודד את המרווחים, נקבל:
טון, חצי טון, טון, טון, חצי טון, טון, טון. שים לב שאלו הם בדיוק המרווחים של הסולם המז'ורי, רק שהתחלנו אותו מהצליל השישי במקום מהצליל הראשון-אך הסדר נשמר.
כדאי שתלמד מעט תאוריה, ותתחיל להבין את המושגים הקשורים בה. זה מאוד מפתח מוסיקלית ובכלל, עוזר לך להבין למה שירים מסויימים כתובים בדרך מסויימת-וכתוצאה מכך ללמוד להלחין בעצמך.
מקווה שהייתי מספיק ברור.