פורום כלי נגינה פיתוח קול | מוסיקה ישראלית | גיטרה חשמלית קלאסית אקוסטית בס | כתיבת שירים - צפיה בהודעה בודדת - שאלות מעניינות בתאוריה של המוסיקה
צפיה בהודעה בודדת
ישן 27-07-2004, 06:08 PM  
Einat & Natan
מנהל פורום הלחנה ותאוריה
 

תאריך הצטרפות: May 2004
מיקום: San-Francisco
הודעות: 779
הודה: 0
קיבל תודה 3 פעמים ב3 הודעות
מוניטין: 20 Einat & Natan נמצא בדרך המלך
שלום רב וברוך הבא לאתר

אם אנחנו כבר מדקדקים בפרטים - אז החלוקה לחצאי טון נובעת מסיבות מתמטיות.

לכל כלי אקוסטי ישנם צלילים עליים - overtones - צלילים אשר מתחלקים באופן טבעי אבל בחלוקה מתמטית מדוייקת של התדרים.

המילה רזולוציה או טווח הן למעשה תיאור של מספר הרטטים של הגל בשניה.

מבחינה מתמטית מכיוון שמספר הרטטים בשניה היא פונקציה רציפה, מבצעים תיקון מתמטי ע"י תיחום לקבוצות ואז הפונק' הופכת להיות פונקציה של מדרגות - קטגורית - ע"י קביעת טווחים. חצי טון - הוא למעשה טווח תדרים כאשר הקשר הינו מעריכי ולא םנק' של קו ישר - כלומר מכפלות ולא תוספות.

עד כאן לא אמרתי שום דבר שונה או חדש ממה שאמרת.

למעשה החלוקה לחצאי טונים נבעה מהחיתוך המדוייק של הצלילים העליים לפי הסדר הבא :

אוקטבה, קוינטה זכה, קוורטה זכה, תרצה גדולה, תרצה קטנה, סקונדה גדולה, ס. קטנה וירידה לרמות הפרדה קטנות ביותר.

בעולם המערבי החצי טון הוא המרווח שזכה להיות המרווח העיקרי.

הכלים שהתפתחו בתקופה העתיקה היו בעיקר כלי מיתר בסגנון נבל - מיתרים מתוחים וכלי נשפה בסגנון של חלילים שונים.

בכלים האלה ניתן לשמוע די בקלות את האובר טונים והם אלה שקבעו למעשה את הרגלי השמיעה.

מעניין שחליל ערבי למשל - בנוי בכיוון שונה - המיקום של החורים הוא אחר והוא מאשפר נגינה של שלישוני טונים ע"י שינויי פיצ' קלים עם השפתיים.

זהו פירוט קל שבקלים אבל בהחלט נשמח אם תוסיף לנו מידיעותיך בתחום ה אובר טונים.

בברכה,

נתן
__________________

Einat & Natan Gammer
ngammer@gmail.com www.electroblonde.com
נתן - מפיק מוסיקאלי, מלחין, קלידן, מורה לתאוריה ומוסיקה.
עינת - זמרת מקצועית, מלחינה, מורה לפיתוח קול.
Einat & Natan is offline   הגב עם ציטוט